مقالات تخصصی

چاپ رایگان کتاب…

چاپ رایگان کتاب

نویسندگی فرایندی دشوار و حساس است که منجر به تولید هنری و علمی می‌شود. خب، یک نویسنده همزمان با پایان اثر خود، طبیعتا به دنبال چاپ آن است تا محصول فکری خویش را ماندگار کرده و به دیگران برساند. این‌جاست که او ناچار است با یک ناشر وارد مذاکره شده و پس از عقد قرارداد اقدام به چاپ اثر کند.

در این بین هر ناشری با توجه به عوامل مختلف، یک هزینه را به شما اعلام می‌کند. نویسنده با بررسی جوانب مختلف درنهایت با یک ناشر توافق نموده و اثر خود را به او می‌سپارد.

اما در این بین تا دلتان بخواهد تبلیغ برای چاپ رایگان کتاب به چشم می‌خورد. خب حالا تکلیف چیست؟

نویسندگان تازه‌کار معمولا با دیدن چنین مطلبی کنجکاو شده و فکر می‌کنند بخت با ایشان یار بوده است؛ اما آیا این برداشت درست است؟

بررسی:

با احترام به همکاران، از نظر ما این کار صحیح نیست.

اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی صحبت از چاپ کتاب رایگان به میان می‌آید، ممکن است افراد زیادی از این پدیده استقبال کنند. در این بین شما هم نویسنده کودک می‌بینید، هم کسی که کتاب مهندسی دارد، هم پزشکی و زمینه‌های بسیار دیگر!

خب چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

بله. نتیجه اینکه، کتاب شما در میان انبوهی از موضوعات و کتاب‌های دیگر قرار خواهد گرفت و دیده نخواهد شد!

به این نکته توجه داشته باشید: هر اثر زمانی می‌تواند امید به موفقیت داشته باشد که کنار آثار هم‌رده‌ی خود باشد. به بیانی ساده‌تر، یک رمان نوجوان وقتی در بین کتب مهندسی، مامایی، راهسازی و… قرار بگیرد دیده نمی‌شود. دیده نشدن یک اثر با فراموشی و نابودی آن یکسان است.

یک مثال:

انتشارات نیش هیچ اثری غیر از ادبیات و موضوعات مرتبط با آن را نمی‌پذیرد. این موضوع به آثار چاپ‌شده هویت می‌بخشد

نکته‌ی دوم:

باتوجه به ماهیت فعالیت ناشران عزیز، طبیعتا اگر بخواهند در فضای مجازی و سایت هم تبلیغ کنند باز هم این معرفی با استقبال خوانندگان مواجه نمی‌شود. اگر گذرتان به نمایشگاه کتاب افتاده باشد، متوجه می‌شوید که برخی خریداران از همان ابتدا می‌دانند برای فلان کتاب (مثلا کتاب روانشناسی) باید کجا بروند. علت این امر، یکپارچگی و نظم فعالیت آن ناشر است. ناشران حرفه‌ای اغلب با یک زمینه‌ی خاص شناخته می‌شوند؛ اما ناشر شما کجاست؟

نکته‌ی سوم:

ماهیت قرارداد چاپ رایگان ایجاب می‌کند که ناشر تعهدی نسبت به معرفی، چاپ مجدد و… نداشته باشد. نتیجه‌ی چنین اتفاقی آن است که شما در بیشتر مواقع باید امیدی به چاپ و توزیع کتاب خود نداشته باشید.

سخن پایانی:

هرچند چاپ کتاب به‌صورت رایگان مزایای اقتصادی دارد؛ اما نکاتی که مطرح شد نیز باید مورد توجه نویسندگان قرار بگیرد. علاوه‌بر موارد مطرح‌شده موضوعات و مشکلات بسیار دیگری نیز در ارتباط با این پدیده ممکن است به وجود بیاید که از ذکر آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم. اگر قصد دارید در عرصه‌ی نویسندگی فردی موفق و اثرگذار باشید و با خوانندگان ارتباط برقرار کنید، ملاحظات مالی را کنار بگذارید و آگاهانه گام بردارید.

ناصر شیری‌زاده بلاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *